APK
We hebben overwogen de auto kort voor vertrek een APK te laten ondergaan. Het was alleen de vraag of de auto het volgende jaar terug zou zijn in Nederland voor de volgende keuring. We hebben hierover contact gehad met de RWD, maar dat leverde niets op: er zijn keurstations in België en Spanje; anders moet je de auto laten schorsen (waardoor je zonder geldig kenteken rijdt) of een huurauto nemen (droom verder...). Wanneer de auto twee maanden na de vervaldatum niet gekeurd is kan een administratieve boete van € 127,- worden opgelegd (dus ook als hij niet op de openbare weg komt) en dat kan iedere twee maanden opnieuw. Het werd dus schorsen.
We hebben deze vreemde situatie aangekaart bij de Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer. We werden teruggebeld door iemand van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het blijkt dat er wel een uitzonderingsmogelijkheid is voor APK als je in het buitenland bent. 'Het wordt niet aan de grote klok gehangen om misbruik te voorkomen". Contacten: Sander van der Pas, Ministerie (+31 651 369 191) en Henk Bussink, RDW (+31 651 582 700 of [email protected]). Datum terugkeer moet opgegeven worden, dan wordt APK tot dan uitgesteld.
Wanneer je een auto uit de schorsing haalt moet hij binnen een dag APK gekeurd zijn. Dat kan werken als je de auto verscheept naar Nederland, maar niet als je over land terugkomt en hem al eerder aanmeldt. Wij hebben altijd gedacht dat het nodig was om hem aan te melden bijv. als je Turkije binnen rijdt om je Nederlandse verzekering te kunnen gebruiken, maar dat schijnt niet zo te zijn: als je het groenekaartgebied binnenkomt kun je je aanmelden bij de verzekering, maar de schorsing nog handhaven.
We hebben deze vreemde situatie aangekaart bij de Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer. We werden teruggebeld door iemand van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het blijkt dat er wel een uitzonderingsmogelijkheid is voor APK als je in het buitenland bent. 'Het wordt niet aan de grote klok gehangen om misbruik te voorkomen". Contacten: Sander van der Pas, Ministerie (+31 651 369 191) en Henk Bussink, RDW (+31 651 582 700 of [email protected]). Datum terugkeer moet opgegeven worden, dan wordt APK tot dan uitgesteld.
Wanneer je een auto uit de schorsing haalt moet hij binnen een dag APK gekeurd zijn. Dat kan werken als je de auto verscheept naar Nederland, maar niet als je over land terugkomt en hem al eerder aanmeldt. Wij hebben altijd gedacht dat het nodig was om hem aan te melden bijv. als je Turkije binnen rijdt om je Nederlandse verzekering te kunnen gebruiken, maar dat schijnt niet zo te zijn: als je het groenekaartgebied binnenkomt kun je je aanmelden bij de verzekering, maar de schorsing nog handhaven.
Wegenbelasting
Kwarttarief
Campers die aan bepaalde eisen voldoen komen in aanmerking voor het kwarttarief, dat wil zeggen dat maar een kwart van de wegenbelasting betaalt hoeft te worden. Het is niet voldoende als de RDW een auto als camper registreert, de belastingdienst stelt extra eisen. ongeveer iedere eigenaar van een 4-wieldrive auto (vooral Landrover en LandCruiser) ligt in de slag met de belastingdienst. Het probleem is meestal de minimale hoogte. Een auto is camper als onder andere de binnenruimte een minimale hoogte van 175 cm heeft of van fabriekswege een minimale hoogte van 130 cm met een hef- of klapdak dat verhoogt tot minimaal 175 cm.
Zo vergaat het ons nadat we een verzoek hebben ingediend...
Op 14 december gebeld door de belastingdienst. Of we konden aantonen dat de auto een People Mover Hardtop Long of zoiets is. Het ging natuurlijk over de minimale hoogte van 1,30 m. Drie keer uitgelegd dat we een HZJ79 hebben, dus een auto die zijn leven zonder achtercabine begonnen is (hoogte was toen dus wel 1000 m) en waar een volledig nieuwe opbouw opgebouwd is, die ook niet met spanbanden vastzit.
Hij zou het nog eens overleggen. Benieuwd wat het wordt: bezwaarschrift, YouTube-filmpje, expeditie naar Apeldoorn, rechtszaak?
Op 17 december teruggebeld door de belastingdienst. Ze snappen nog steeds het verschil tussen een HZJ78 en HZJ79 niet: leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. Alleen de People Mover Hardtop Long komt op het lijstje van de Toyota-importeur als toegelaten voor, de onze niet (geen wonder, want Toyota heeft voor zover wij weten de HZJ79 nooit in Nederland geïmporteerd) dus wordt het verzoek afgewezen. Ons aanbod om plaatjes van de HZJ79 te sturen wordt niet aangenomen, we kunnen alleen de afwijzing afwachten en dan een bezwaarschrift insturen. We krijgen nog wel het vriendelijke advies dat binnen zes weken te doen.
Nou wees maar niet bang...
Op 22 december valt de afwijzing door de bus (ze kunnen dus wel snel zijn), dus dat wordt (minimaal voorlopig) de volle mep betalen. De afwijzing levert, in tegenstelling to wat de belastingdienst beloofd heeft, geen enkele nieuwe informatie op, alleen dat de auto "volgens de gegevens van de belastingdienst niet aan de eisen voldoet". Nou, we hadden al begrepen dat ze dat vonden. We zijn intussen ook lid geworden van LandCruiser Club Nederland en daar blijkt zoals verwacht van alles gaande te zijn rond dit onderwerp, inclusief rechtszaken en hoorzittingen. Ambtelijke willekeur en inconsistent beleid vieren hoogtij.
Onze volgende stap is om een bezwaarschrift te schrijven met kopie aan de jurist van de LandCruiser Club.
We krijgen steeds meer contacten dankzij de LandCruiser Club en het blijkt niet zo gemakkelijk te liggen. Door een jurist die een Landrover met een soortgelijk probleem heeft en lid is van de Landrover club is een rechtszaak gevoerd en verloren. Het hoger beroep is op komst. Ook blijkt steeds meer van de willekeur van de belastingdienst: soms wordt een aanvraag toegewezen en soms voor identieke auto's afgewezen, zonder dat duidelijk is waarom.
Na het indienen van het bezwaarschrift belt de belastingdienst. Dit schiet niet op: iedere keer als we een argument van de belastingdienst waarom het kwarttarief niet kan worden toegepast gedocumenteerd weerleggen komen ze met een nieuw argument. Hoofdlijn van de discussie is dat een pick-up geen cabinehoogte af fabriek heeft en dus zonder hefdak aan de minimale hoogte van van 1.75 m moet voldoen. Ons argument is dat niet Toyota, maar de camperbouwer als fabriek beschouwd moet worden en de 1.30 m dus wel van toepassing is, omdat (1) de auto voor eerste gebruik al tot camper omgebouwd was en de camperbouwer de functie van het product fundamenteel heeft gewijzigd (van een vrachtauto naar een rijdend huis) en de toegevoegde waarde van de camperopbouw aanzienlijk was (origineel ongeveer hetzelfde als de auto). Ook voorbeelden van andere auto's met eenzelfde historie die wel zijn toegelaten helpen niet.
We overwegen om een rechtszaak te starten.
We krijgen onverwacht toch nog bericht van de belastingdienst dat na ontvangst van ons bezwaarschrift het kwarttarief zal worden toegepast. Het blijft een geval van "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Het besluit werd verder niet toegelicht. Waarschijnlijk was belangrijk dat het om een HZJ79 gaat die tot camper werd omgebouwd voor hij op kenteken kwam.
Campers die aan bepaalde eisen voldoen komen in aanmerking voor het kwarttarief, dat wil zeggen dat maar een kwart van de wegenbelasting betaalt hoeft te worden. Het is niet voldoende als de RDW een auto als camper registreert, de belastingdienst stelt extra eisen. ongeveer iedere eigenaar van een 4-wieldrive auto (vooral Landrover en LandCruiser) ligt in de slag met de belastingdienst. Het probleem is meestal de minimale hoogte. Een auto is camper als onder andere de binnenruimte een minimale hoogte van 175 cm heeft of van fabriekswege een minimale hoogte van 130 cm met een hef- of klapdak dat verhoogt tot minimaal 175 cm.
Zo vergaat het ons nadat we een verzoek hebben ingediend...
Op 14 december gebeld door de belastingdienst. Of we konden aantonen dat de auto een People Mover Hardtop Long of zoiets is. Het ging natuurlijk over de minimale hoogte van 1,30 m. Drie keer uitgelegd dat we een HZJ79 hebben, dus een auto die zijn leven zonder achtercabine begonnen is (hoogte was toen dus wel 1000 m) en waar een volledig nieuwe opbouw opgebouwd is, die ook niet met spanbanden vastzit.
Hij zou het nog eens overleggen. Benieuwd wat het wordt: bezwaarschrift, YouTube-filmpje, expeditie naar Apeldoorn, rechtszaak?
Op 17 december teruggebeld door de belastingdienst. Ze snappen nog steeds het verschil tussen een HZJ78 en HZJ79 niet: leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. Alleen de People Mover Hardtop Long komt op het lijstje van de Toyota-importeur als toegelaten voor, de onze niet (geen wonder, want Toyota heeft voor zover wij weten de HZJ79 nooit in Nederland geïmporteerd) dus wordt het verzoek afgewezen. Ons aanbod om plaatjes van de HZJ79 te sturen wordt niet aangenomen, we kunnen alleen de afwijzing afwachten en dan een bezwaarschrift insturen. We krijgen nog wel het vriendelijke advies dat binnen zes weken te doen.
Nou wees maar niet bang...
Op 22 december valt de afwijzing door de bus (ze kunnen dus wel snel zijn), dus dat wordt (minimaal voorlopig) de volle mep betalen. De afwijzing levert, in tegenstelling to wat de belastingdienst beloofd heeft, geen enkele nieuwe informatie op, alleen dat de auto "volgens de gegevens van de belastingdienst niet aan de eisen voldoet". Nou, we hadden al begrepen dat ze dat vonden. We zijn intussen ook lid geworden van LandCruiser Club Nederland en daar blijkt zoals verwacht van alles gaande te zijn rond dit onderwerp, inclusief rechtszaken en hoorzittingen. Ambtelijke willekeur en inconsistent beleid vieren hoogtij.
Onze volgende stap is om een bezwaarschrift te schrijven met kopie aan de jurist van de LandCruiser Club.
We krijgen steeds meer contacten dankzij de LandCruiser Club en het blijkt niet zo gemakkelijk te liggen. Door een jurist die een Landrover met een soortgelijk probleem heeft en lid is van de Landrover club is een rechtszaak gevoerd en verloren. Het hoger beroep is op komst. Ook blijkt steeds meer van de willekeur van de belastingdienst: soms wordt een aanvraag toegewezen en soms voor identieke auto's afgewezen, zonder dat duidelijk is waarom.
Na het indienen van het bezwaarschrift belt de belastingdienst. Dit schiet niet op: iedere keer als we een argument van de belastingdienst waarom het kwarttarief niet kan worden toegepast gedocumenteerd weerleggen komen ze met een nieuw argument. Hoofdlijn van de discussie is dat een pick-up geen cabinehoogte af fabriek heeft en dus zonder hefdak aan de minimale hoogte van van 1.75 m moet voldoen. Ons argument is dat niet Toyota, maar de camperbouwer als fabriek beschouwd moet worden en de 1.30 m dus wel van toepassing is, omdat (1) de auto voor eerste gebruik al tot camper omgebouwd was en de camperbouwer de functie van het product fundamenteel heeft gewijzigd (van een vrachtauto naar een rijdend huis) en de toegevoegde waarde van de camperopbouw aanzienlijk was (origineel ongeveer hetzelfde als de auto). Ook voorbeelden van andere auto's met eenzelfde historie die wel zijn toegelaten helpen niet.
We overwegen om een rechtszaak te starten.
We krijgen onverwacht toch nog bericht van de belastingdienst dat na ontvangst van ons bezwaarschrift het kwarttarief zal worden toegepast. Het blijft een geval van "resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Het besluit werd verder niet toegelicht. Waarschijnlijk was belangrijk dat het om een HZJ79 gaat die tot camper werd omgebouwd voor hij op kenteken kwam.