Het pakken is in volle gang. Vandaag komt de auto terug van de garage waar het onderhoud en de laatste aanpassingen voor de reis gedaan zijn. Dan kunnen we zien hoeveel spullen we thuis moeten laten als we zelf ook nog mee willen. Verder is het huis een chaos: overal reisspullen, huisraad gedeeltelijk ingepakt om ruimte te maken voor onze zoon.
De route en papieren zijn nog spannend: eindelijk hebben we iemand gesproken van de Saoedische ambassade, maar we hebben nog niet meer informatie over ons visum. De ontwikkelingen in Egypte zijn natuurlijk zorgelijk. Weliswaar hebben we nog enkele maanden voor we door Egypte zouden willen gaan, maar het begint er steeds meer op te lijken dat Egypte een no-go-area wordt.
0 Comments
We hebben weer een paar mijlpalen bereikt: het Carnet is binnen en we hebben alle vaccinaties gehad. De laatste aanpassingen aan de camper zijn ongeveer afgerond en we hebben een nieuwe afspraak gemaakt met een andere de garage. We hebben besloten om het visum voor Iran in Istanboel op te halen in plaats van in Den Haag. We hadden even geen rekening gehouden met alle islamitische feestdagen rond Ramadan en met de langere levertijd die daarvan het gevolg is. De wijziging kost wel € 80 extra, maar het alternatief was om nu twee weken in Nederland te gaan zitten wachten. Voor de zekerheid hebben we ook eens uitgezocht wat het betekent om de auto van Dubai naar Mombasa te laten varen. Er gaat eens in de twee weken een boot en hij doet er acht tot tien dagen over. Dat lijkt dus een redelijk alternatief.
We zijn nu ook volop bezig om het huis leeg te maken voor bewoning door onze zoon. Langzamerhand moeten alle tijdkritische dingen op hun plek vallen. De dingen die we zelf in de hand hebben lopen wel: de auto gepimpt en laatste dingen van binnen geregeld, plannen voor het afscheid beginnen vorm te krijgen, medische dingen worden geregeld.
Toch wordt het nog spannend: de situatie in Egypte dwingt ons steeds nadrukkelijker naar alternatieven te kijken. We horen niets van onze visumaanvraag voor Saoedi Arabië en de ambassade daar heeft alleen een automatische telefoonbeantwoorder die het maar in 30% van de gevallen doet. Via vroegere zakelijke contacten proberen we op een andere manier aan een visum te komen. ook informeren we voor de zekerheid maar eens naar de boot van Dubai naar Mombasa. Ook moeten we opeens nog aan de bak om de auto technisch voorbereid te krijgen. Hoewel we een afspraak hadden staan we voor de geplande onderhoudsbeurt voor een dichte deur wegens vakantie en blijken ook de meeste alternatieve aanbieders gelijktijdig vakantie te hebben. Natuurlijk, de gestelde vertrekdatum is niet heilig, maar als je die eenmaal in je hoofd hebt wil je ook weg. Het aftellen is begonnen. We hebben de vertrekdatum vastgelegd en nu moeten ook alle dingen die kort voor het vertrek moeten gebeuren gedaan worden. Het is net zo hard werken als met een full-time baan...
Een greep uit de lijst van 150 dingen die we doen:
We hebben aanzienlijke promotie gemaakt sinds vorig jaar en mogen Dappere Dodo nu in de hal direct naast de plek waar de voordrachten zijn tentoonstellen. Een prima gelegenheid om speciale spullen te kopen. We schaffen bij Tour Factory een boven-console, een ontzettend handige zaag en spiegelsteelverlengers aan, bij de winkel van de LandCruiser club een pedaalslot en bij de Sleepkabelshop een boomlint en een sleepharp. We kunnen ook weer eens bij anderen na vragen hoe zij specifieke problemen hebben opgelost en we ontmoeten onze snel groeiende kring van kennissen weer. We maken ook alvast kennis met de meeste deelnemers aan de Dordogne-trip. Van tevoren de auto goed gepoetst en in de was gezet voor deze gelegenheid. Na de off-road training van een paar weken geleden nu eens zelf oefenen. Het off-road weekend van de LandCruiser Club, weer in Fürstenau, is hier perfect geschikt voor. De video van het weekend kun je hier vinden. Donderdagavond al vertrokken en de rit gecombineerd met een bezoek aan Innovation Campers in Lienen. Afspraken gemaakt over het oplossen van de probleempjes die we tijdens onze trip naar Marokko gevonden hebben en tienduizend vragen gesteld over van alles, nu we een beetje beginnen te begrijpen waar het allemaal over gaat. Het verloopt heel constructief. We trekken twee dagen uit op de heenreis van onze trip naar het noorden begin mei. Daarna naar Fürstenau. Onderweg maken we nog een wandeling in het Teutoburger Wald. Erg koud maar toch mooi. Prima sfeer in het kamp van de LandCruiser club en een uitstekende organisatie. De Nederlandse jeep-club staan naast ons. We bouwen langzaam op en rijden uiteindelijk ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad als tijdens de training. Ook Margriet rijdt nu flinke stukken. We zijn wel weer blij dat we een kachel hebben. We horen zondagochtend dat het -8 graden C geweest is en hebben het 's nachts voor het eerst koud gehad. We hebben medelijden met alle kampeerders. Training in FürstenauEen van de vereiste voorbereidingen is het volgen van een off-road training. Daarom doen we mee met de training van de LandCruiser club in Fürstenau. We zullen ook nog meedoen aan het off-road weekend van de LandCruiser club, zodat we zelf kunnen oefenen. Bovendien hebben we besloten onze volgende grote trip te beginnen met de trip van de LandCruiser club naar de Dordogne. De training was een uiterst nuttige ervaring om de basishandelingen te leren en knoppen in de auto te gebruiken die je anders nooit gebruikt. Het blijkt dat dingen die moeilijk lijken eigenlijk heel eenvoudig zijn, terwijl je je op dingen die niet zo moeilijk lijken verkijkt. De klapper kwam toen een van de auto's vast kwam te zitten, net nadat wij er zelf ternauwernood doorheen waren gekomen: zijn bladveer linksachter op een boomstronk en zijn rechter achterwiel in een gat voor een boomstam. Er waren drie auto's met lieren, een krikzak, een stel zandplaten en een heleboel stuurlui aan de wal (maar gelukkig ook een paar op zee) voor nodig om de boel weer los te krijgen. Uitstekend om het gebruik van lieren en luchtzak eens in de praktijk te zien. We waren eigenlijk niet van plan geweest er een mee te nemen, omdat het een vrij groot pakket is, maar hij kwam nu toch wel erg van pas. Ook is wat ons betreft het besluit genomen dat de lier weer terug op de auto gaat.
Hier is een YouTube-filmpje van de training. We werken aan de laatste voorbereidingen voor de eerste langere "oefentrip". De camper heeft geen opstap om achterin te stappen en altijd een keukenkrukje is op den duur ook niet handig. We laten bij Auto Connect in St. Oedenrode een opstap aanbouwen. Het wordt een stevig en flink model dat ook dienst kan doen als bumper voor niet al te groot verkeer. We laten ook een frame maken voor het reservewiel. Het slechte nieuws is dat de auto nu meteen niet meer in de garage past, daarvoor moet het frame erafgehaald worden. Dat kan relatief gemakkelijk, maar daarvoor moet wel het reservewiel eraf. Dat gaan we wel eens oefenen nadat we terug zijn van de eerste trip met mensen die standby staan als we de controle dreigen te verliezen. Ook installeren we onze "wasmachine" op het dak. Dit is een tonnetje (een waterkluisje) dat we 's ochtends voor we gaan rijden vullen met was, zeep en water. Het water warmt op in de zon en schudt de hele dag. 's avonds uitspoelen en ophangen en klaar is de was. Dan zijn er natuurlijk nog tienduizend andere details: ophangzakken een niet teveel in-het-oog-lopende opbergplek voor de computer enzovoort.
De LandCruiser Club organiseert een nieuwjaarstour rondom Losser bij Enschede. De tocht gaat aan weerszijde van de Nederlands-Duitse grens en gedeeltelijk oven onverharde wegen. Een prima gelegenheid om te oefenen in verschillende situaties en om "soortgenoten" te ontmoeten. Er ligt aardig wat sneeuw, dus een leuke extra handicap. En inderdaad, de 4-wieldrive moet er aan te pas komen. Het kost moeite om weer terug te schakelen naar 2-wiel. Dat was vorige keer ook al, dus we moeten eens aan de experts vragen of er een handigheidje voor is. Op de terugweg naar huis sneeuwt het. Al het verkeer rijdt langzamer, maar dat doen wij toch al om het dieselverbruik nog een beetje in de hand te houden, dus voor ons maakt het niet uit. Nog wat andere plaatjes:
We besluiten nog een proeftocht te maken. Onze plannen voor een langere voorbereidingstrip beginnen concreter vorm te krijgen en we willen nog wat dingen uitproberen voor we verder weggaan. Het wordt Noord-Holland en Texel. De temperatuur is niet laag (overdag althans, 's avonds is het wel fris), maar de luchtvochtigheid ook niet. Voor we weggingen hadden we al een probleem met de externe stroom en dat blijken we nog niet goed opgelost te hebben. Dat vertaalt zich in een kachel die het op een avond maar 2,5 uur doet. Niet geweldig in januari. Verder werken de spullen i.h.a. goed. We verzamelen een lange lijst van handigheidjes, dingen die mee moeten en dingen die we uit moeten zoeken, de trip heeft dus zeker aan zijn doel beantwoord. Hier is een video van de trip te zien. |