De Einder Voorbij

Blog van onze voorbereidingen

Achtergrondinformatie

Eindelijk rijden

28/10/2012

0 Comments

 
Foto
Deze week viel het kentekenbewijs in de bus. Het was even schrikken omdat er "Personenauto" op staat en geen "Kampeerauto", maar de code "M1 SA" geeft aan dat het echt een kampeerauto is. We laten de nummerplaten maken en monteren ze, we vragen de verzekering aan en we vragen het belastingtarief kampeerauto's aan. Dat laatste duurt een week of zes to acht, maar we mogen wel rijden en hoeven de wegenbelasting nog niet te betalen.

De afspraak voor de APK was al gemaakt bij Toyota en ook hier oogt de wagen weer veel bekijks en vragen. Maar ook hier de bevestiging dat de auto er goed uitziet. We komen de APK probleemloos door.

We kunnen nu dus eindelijk de weg op!

Het is redelijk wat gedoe, maar tot nu toe is alles boven verwachting soepel verlopen.

Onderhand in het weekend de radio Nederlands geleerd en bezig geweest om uit te zoeken wat er met de achteruitrijdcamera aan de hand is. Hij werkte niet bij aflevering (was ook zo afgesproken dat hij niet gerepareerd zou worden), maar is toch wel erg handig. Inmiddels vastgesteld dat de oorzaak een onderbreking in de kabel tussen camera en monitor moet zijn.


Foto
0 Comments

Naar de keuring

17/10/2012

0 Comments

 
Foto
Vandaag de keuring. De keuring zelf begint om acht uur. We plakken de zelfgemaakte nummerborden op en vertrekken op tijd: we zijn er om half acht.

De keurmeester is meteen enthousiast over de auto. Hij heeft net zoveel belangstelling voor ons verhaal als voor de meting en sluit af met de mededeling dat het er prima uitziet. De auto weegt 2880 kg en valt daarmee in de gewichtsklasse 2851 t/m 2950 kg. Zouden we er 70 kg afgesloopt hebben of is de weekendactie voor niets geweest?

Daarna langs de douane. We overhandigen de BPM-berekening die een blik van bewondering uitlokt. Hoewel het een simpele excel van eigen fabrikaat is ziet hij, met de formules die we ernaast gezet hebben om bij discussie te kunnen laten zien wat we gedaan hebben, er toch wel indrukwekkend uit. Na een kwartiertje krijgen we te horen dat de berekening klopt en dat we de factuur per e-mail thuisgestuurd krijgen.

We hadden gisteren al even de belastingdienst gebeld over de wegenbelasting voor campers. Dat is verder alleen een papieren kwestie, dus alle metingen hebben we met succes afgesloten. Nu wachten op het kentekenbewijs en APK, dan mogen we rondrijden.

Foto
0 Comments

Voorbereidingen voor de keuring

14/10/2012

0 Comments

 
Foto
Aanstaande dinsdag naar de keuring, dus nu zaterdag de laatste voorbereiding. Vooral willen we proberen er nog wat overbodig gewicht af te slopen, want dat komt ieder jaar terug in de wegenbelasting. De belangrijkste onderdelen zijn de trekhaak en de lier. Geen sinecure, want behalve dat het de hele dag giet hebben we allerlei gereedschap en ander spul nodig dat we niet hebben. Maar nadat we vier keer bij de bouwmarkt geweest zijn krijgen we in elk geval de trekhaak eraf.

Zondagochtend vroeg verder. Het gaat duidelijk beter. De zon schijnt, we hebben het nodige gereedschap en ook de handigheid neemt toe. De lier krijgen we er redelijk vlot af en ook de verstralers nemen we maar mee evenals losse spullen binnen.

De auto gedraagt zich als een tijger in een klein hok in de dierentuin: hij mag de openbare weg niet op dus we kunnen hem alleen een meter heen en weer rijden: naar voren om het tuinhek open te krijgen en naar achteren om de garage open te krijgen.


Foto
0 Comments

Meten is weten

8/10/2012

0 Comments

 
Foto
Volgende week moet de auto naar de keuring, dus er moeten voorbereidingen getroffen worden. De binnenhoogte nog maar eens extra zorgvuldig nagemeten in verband met de camperkeuring; gelukkig halen we inderdaad de 1,30 meter. Ook alvast eens gekeken welke gewichtige onderdelen we thuis kunnen laten. In elk geval moeten de lier en de trekhaar eraf.


Foto
We willen de auto ook binnen kunnen zetten in onze garage, maar de hoogte is heel kritisch. ook hier nog een keer heel zorgvuldig gemeten. De garagedeur moet in elk geval vervangen worden, maar dan nog komen we een halve centimeter (echt waar) te kort. Dit wordt dus oefenen in het container laden. We zullen het met extra gewicht achterin net redden; desnoods halen we anders voorlopig de zonnepanelen eraf.

Foto
Het eerste papierwerk klaargemaakt:
  • Aanvraag gedaan bij de RDW voor de keuring. We hebben nu een tweede kenteken ontvangen, althans het nummer. Het nummerbord mogen we zelf maken
  • De BPM uitgerekend en het formulier daarvoor ingevuld
  • Verzekering aangevraagd voor de keuringsdag

0 Comments

    Archief

    August 2013
    July 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012

    Categorieën

    All
    Auto

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.