Klaar voor een nieuwe reis: AustraliëNa bijna anderhalf jaar in Nederland te zijn geweest zijn we klaar om weer op reis te gaan, dit keer naar Australië. Het basisidee is om op reis te zijn in de Nederlandse winter en in Nederland te zijn in de zomer en op die manier in een aantal jaren naar Europa terug te reizen. Hoe lang we erover doen en hoe de route zal zijn weten we nog niet; de voorwaarden voor reizen door zuidoost Azië veranderen voortdurend, dus het heeft weinig zin om daar nu al over na te denken. We willen starten in Brisbane en dit jaar vooral het zuiden van Australië en ook Nieuw Zeeland doen. Voor het noorden van Australië zijn we waarschijnlijk al te laat in het seizoen als we eind september de auto hebben. We hebben visa en voor onze Toyota LandCruiser Dappere Dodo een Carnet de Passages, de verscheping is geboekt en Dappere Dodo is ingeleverd in Antwerpen voor containertransport. We gebruiken voor de verscheping de agent die ook het transport van Colombia naar België geregeld heeft; dat ging toen heel goed. Het is een Zwitsers bedrijf; het lijkt niet zo voor de hand liggend voor een agent in zeetransporten, maar waarschijnlijk kunnen ze vanaf de bergen alle havens goed overzien. De ombouwToen we uit Zuid Amerika terug kwamen hadden we besloten dat het nodige aan het interieur moest gebeuren. In de eerste plaats reparaties, vooral het tentdoek, maar we wilden ook fundamentele veranderingen aanbrengen. Vooral wilden we comfortabeler kunnen zitten: het was slecht bevallen dat we hoog in de Andes, waar je 's avonds naar binnen moet zodra de zon onder is, de hele avond schuin voorover op oncomfortabele bankjes moesten zitten. Ook wilden we graag in noodgevallen beneden kunnen slapen, de elektriciteit opschonen en zorgen dat onderdelen en bagage beter bereikbaar waren. We vonden niemand die het ombouwproject volgens ons plan wilde doen en besloten daarom uiteindelijk het zelf aan te pakken; het kwam neer op het volledig leegslopen van het interieur en opnieuw opbouwen. Omdat we geen enkele ervaring met een dergelijk project hadden konden we geen planning maken. Uiteindelijk was het resultaat dat we half september begonnen en na zo'n 1500 uur werk en een paar korte proeftochten in juni klaar waren. Meer technische details zijn te vinden in de sectie over de ombouw op onze site. Voorbereidingen voor de verschepingDe belangrijkste uitdaging voor verscheping naar Australië is dat de auto "showroomschoon" moet zijn: al het zand en modder moet eraf zijn en insecten mogen al helemaal niet. Australië wil zoveel mogelijk vermijden dat schadelijke organismen uit andere delen van de wereld het continent binnen komen. Bij binnenkomst van de container wordt dat zorgvuldig gecontroleerd en als het niet naar wens is (we horen verhalen van douaneambtenaren die met witte handschoenen over de auto gaan) dan moet de auto een etmaal ergens in een tentje met een eng gas, iets wat minimaal een hoop tijd en geld kost. Voor ons dus een aardige klus om vijftig landen vuil eraf te krijgen en te zorgen dat ook alle spullen die mee gaan helemaal schoon zijn. Dat betekent poetsen, poetsen, poetsen... Het woongedeelte doen we zelf, voor de rest gaan we naar de schoonheidsspecialist, een gespecialiseerd poetsbedrijf. Daarna gaan we nog naar de pedicure: een ander filiaal van het bedrijf waar ze de onderkant beter kunnen doen. Ook de verzamelde stickers hebben eraan moeten geloven, dus tot Australië hebben we een anonieme schoonheid; we hebben 50 vlaggenstickers en een opplakbare routekaart bij ons.
1 Comment
|
NieuwsbriefWanneer het internet te langzaam is of gecensureerd wordt kunnen we soms onze site niet bijwerken. We publiceren dan een nieuwsbrief. Meld je aan voor updateberichten om hem te ontvangen.
BlogBlog van onze reizen. Selecteer "Trip ..." in categoriën hieronder om een specifieke reis te kiezen en "Land..." voor een bepaald land.
Categorieën
All
Archief
January 2020
|