Eindelijk OnderwegDappere Dodo is bijna in Brisbane en wij vliegen er nu achteraan. Onze reis dreigt twee keer in de problemen te raken, maar verloopt uiteindelijk volgens plan. Normaal checken we altijd zo vroeg mogelijk in, maar dat moest nu tot Schiphol wachten omdat de KLM het visum wil controleren. We dreigen plotseling op de wachtlijst te belanden, maar dankzij de frequent-flyerkaart van Jan is dat snel opgelost. Bovendien blijkt op onze tussenstop in Singapore dat één visum ongeldig is omdat er twee letters on het paspoortnummer verwisseld zijn; ook dit wordt snel opgelost. Ondanks twee nachten op een vliegtuigstoel komen we nog redelijk fris aan. In Brisbane heerst een lenteachtige stemming met veel picknickende Australiërs in het park in het nog net te koude weer. Wachten op Dappere DodoWe komen op zondag aan en volgens plan moet Dappere Dodo op maandag aankomen. In het beste geval hebben we de auto dan donderdag. De eerste dagen hebben we daarom een AirBnB en vermaken ons in Brisbane. We gaan een paar keer met de boot over de rivier naar het centrum, naar een dierentuin met Australische dieren, naar Chinatown en naar een mooi natuurgebied dat goed met openbaar vervoer te bereiken is. Op een avond gaan we naar Eat Street, een kleurrijke verzameling eettentjes met een zeer uiteenlopend aanbod op een oud containerrein. Op een marktje zien we een Hollandse kraam met poffertjes, haring, kroketten en vergelijkbare lekkernijen waar we nu nog geen behoefte aan hebben, maar over een half jaar vast wel. Als we uit eten gaan maken we kennis met BYO (bring your own), iets waar meer restaurants mee adverteren. Er worden geen alcoholhoudende dranken verkocht, maar iedereen neemt zijn eigen bier of wijn mee. Er wordt gevraagd wat je bij je hebt en de bijpassende glazen worden neergezet. Overal in de stad staan leenfietsen die je gratis kunt gebruiken voor ritten van minder dan 30 minuten. De enige catch: als alle plaatsen bezet zijn wanneer je de fiets terug wilt brengen moet je hard naar een andere plaats fietsen of betalen. In de meeste opzichten werkt het land heel efficiënt, maar soms zien we eigenaardige dingen, waarschijnlijk door vakbondsinvloed: in de (heel rustige) straat van onze AirBNB moet de stoep open gemaakt worden, waarschijnlijk om iets aan een leiding te doen. Eén man is bezig met een graafmachientje en één met een schep, met kegels en borden is aangegeven waar je mag lopen. Toch staan er nog twee extra mensen bij om het verkeer te regelen. We beginnen meer eigenaardigheden te ontdekken: wandelaars die elkaar tegemoet komen groeten niet, maar iedereen die uit de bus stapt dankt de chauffeur (die veel te ver weg zit om het te kunnen horen). De boot met Dappere Dodo mag uiteindelijk woensdagochtend aanleggen. Dat betekent date we in het gunstigste geval op maandag de auto hebben. We hadden onze AirBNB gehuurd voor de tijd dat we in elk geval met de auto bezig zouden zijn, maar omdat het langer duurt verhuizen we voor het weekend naar een andere plek. Net als bij onze vorige accommodatie staat het vol met frutsels en liggen overal spullen opgeslagen: twintig stuks lipstift, een medaille uit 1980, een collectie glazen die goed in een studentenhuishouden zou passen, beeldjes, schilderijtjes, alles staat vol. In Australische lifestylebladen zien we hetzelfde. Met Diana, de verhuurster van ons eerste appartement klikt het heel goed. Ze nodigt ons zelfs uit voor een afscheidsdiner. De grootste hindernis bij het invoeren van een auto is de quarantainekeuring. Men wil absoluut niet dat levende organismen binnenkomen die het Australische ecosysteem bedreigen. Ondanks al het poetsen van ons en poetsbedrijven zakt Dappere Dodo voor de eerste keuring: er is potentieel gevaarlijk materiaal in de motorruimte en radiatorgrill gevonden. Balen dus. Gelukkig kan onze lokale agent een snelle wasbeurt en herkeuring regelen. Onze agent legt uit dat we de tweede keer wel zullen slagen. Hij heeft nog nooit meegemaakt dat een auto twee keer zakt. Maar wanneer we in de haven aankomen om Dappere Dodo op te halen blijk dat we de primeur hebben: Dappere Dodo is weer gezakt is voor het quarantaine-examen. Er is gras gevonden tussen de grille die verwijderd moest worden voor inspectie en de radiator. Dat kost dus weer minimaal een dag extra. De dag van de derde keuring belt de agent al vroeg. En kan deze ochtend een inspectie plaatsvinden, maar er zijn problemen om gras tussen de radiator en de airconditioning vandaan te krijgen. Moet de radiator losgehaald worden? Dat lijkt geen gemakkelijke actie en er wordt vanaf gezien. Uiteindelijk komt aan het einde van de ochtend het verlossende telefoontje: Dappere Dodo is vrijgegeven. We gaan direct naar de haven en daar staat hij te glimmen! Op padOnderweg naar het noorden komen we langs wat bezienswaardigheden die wij niet zo bijzonder vinden, maar de Australiërs wel: een stuk of zeven bergen die uit het vlakke land omhoog komen en een historisch plaatsje, eigenlijk niet meer dan een winkelstraatje met wat (naar Australische begrippen) oudere gebouwen. We vinden een kleine camping met ruime plekken gerund door een man met een lange baard die ook de General Store bestiert en die nauwelijks te verstaan is. Dit begint op het echte Australië te lijken. In Eumundi is een van de grootste markten van Australië met ongeveer 400 kramen. Kunstvoorwerpen, levensmiddelen, kleding, huishoudelijke artikelen, maar ook waarzegsters. Made in Australia en low environmental impact zijn belangrijk; veel is zelf gemaakt en er zijn veel originele ideeën. Queensland wordt "Sunshine State" genoemd en we zijn aan de Sunshine Coast maar het regent het dat het giet. Toch maken we een korte wandeling in het Noosa Nature Reserve. Met alle voorbereidingen hebben we de reguliere autobeurten niet helemaal in de gaten gehouden. Gedeeltelijk is het wel gedaan, maar vooral olie verversen is hard nodig. Het lijkt verstandig dit te doen voor we aan zwaar werk op Fraser Island beginnen. We realiseren ons te laat dat de Australiërs het om onduidelijke redenen nodig vinden om de verjaardag van de Engelse koningin te vieren en dat daarom alle werkplaatsen gesloten zijn. Dat wordt dus een dag later naar Fraser Island. Het weer is prima, dus we willen de wandeling door Noosa Nature Reserve wat uitgebreider over doen. Dat blijkt een slecht plan. We hebben een ingang naar het park vlak bij de kust uitgekozen en we zien dat de Australiërs niet ademloos voor de TV naar het defilé zitten te kijken, maar massaal naar het strand gaan. We lopen hopeloos vast en gaan maar door naar een leuk landelijk campinkje waar we de eerste kangoeroes in het wild zien. Fraser IslandFraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Delen van het strand kunnen alleen bij eb bereden worden en omdat de laagwatertijden ongunstig zijn nemen we een weg binnendoor. Helaas blijkt onze kaart niet te kloppen: de weg eindigt opeens op het strand. We besluiten het risico niet te nemen en rijden terug. Wanneer we door het diepe, mulle zand het strand af rijden is het vol op het gas om niet vast te komen zitten. De koppeling protesteert met rook en stank (nog een gevolg van ons Medellin-avontuur). Een vergelijkbare situatie later lossen we veel eleganter op, maar het off-road rijden moet toch weer even wennen. We kamperen op een prachtige plek aan het strand. Nog voor we de volgende dag goed en wel uit bed zijn zien we onze eerste dingo, een soort solitair levende lokale wilde hond. Hij is waarschijnlijk al door toeristen verpest want hij blijft in onze buurt staan draaien in de hoop dat er iets te eten is. Over het harde zand van het strand bij laagwater rijden gaat prima en door ervaring wijs geworden komen we zonder problemen van het strand af. We rijden een merenroute, een mooie tocht met veel zacht zand, ook hier zonder problemen. Het rijden is het binnenland is lastig, vooral door de paden met grote uithollingen. Bij moeilijke passeermanoevres zijn het gelukkig vaak de Australiërs die een plekje aan de kant zoeken. We zien de stereotiepe auto's: LandCruisers met daktenten, dubbelassige off-road vouwcaravans, dikke antennes voor het bakkie en bull bars met houders voor vier hengels. Op de picknickplaatsen zien ook de stereotiepe Australiërs: zware, getatoeëerde, bebaarde mannen met een blik bier in de hand rondom de barbecue. Australiërs rijden overigens bij alle getijden en zelfs in het donker over het strand . We gaan niet helemaal naar het noorden van Fraser Island: er zijn nauwelijks tracks in het binnenland en ook geen bijzondere bezienswaardigheden meer. Het wordt dan heen en weer rijden naar niets. Wanneer we ons goed en wel geïnstalleerd op alweer een prachtige kampeerplek breekt een geweldige onweersbui los. Wie zei ook weer "Queensland Sunshine State". Als Jan probeert de plas regenwater van de nieuwe luifel af te laten lopen breekt een profiel. Balen… Als we het strand afrijden zien op de valreep kans om vast te komen zitten in het zand, maar dat duurt gelukkig niet langer dan vijf minuten. Op een smal pad komen we voor het eerst een auto tegen die geen uitwijkplaats zoekt om ons erdoor te laten, maar domweg blijft wachten tot wij een heel eind achteruit gereden zijn naar een breder stuk; het is een politieauto. En in plaats van dat hij dankbaar is voor de moeite die we gedaan hebben houdt hij ons aan en wil papieren zien. Hij betwijfelt of onze verzekering geldig is. Gelukkig weet hij nog minder van de regels voor autoinvoer in Queensland dan wij, dus we bluffen ons er doorheen. Hij noteert Jan's (Nederlandse) telefoonnummer en zegt navraag te zullen doen en eventueel papieren te zullen sturen. Daar horen we dus nooit meer iets van. De ontmoeting met de politieagent is toch aanleiding verder te graven. Het probleem met dit soort dingen in Australië is dat de eisen per staat verschillen. Onze shipping agent komt er na lang zoeken alleen achter wat de regels in zijn staat Victoria zijn, niet in "onze" staat Queensland. Drie mensen bij onze verzekeraar kunnen ons ook niet echt verder helpen en uiteindelijk gaan we naar de lokale RDW. Tenslotte vinden twee mensen daar het antwoord: we moeten wel alsnog een verplichte WA-verzekering afsluiten, maar de auto hoeft geen lokale APK te ondergaan en er zijn ook geen Australische nummerborden nodig.
0 Comments
Leave a Reply. |
NieuwsbriefWanneer het internet te langzaam is of gecensureerd wordt kunnen we soms onze site niet bijwerken. We publiceren dan een nieuwsbrief. Meld je aan voor updateberichten om hem te ontvangen.
BlogBlog van onze reizen. Selecteer "Trip ..." in categoriën hieronder om een specifieke reis te kiezen en "Land..." voor een bepaald land.
Categorieën
All
Archief
January 2020
|